Initial results of two module online courses III of the Construction + Extension Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70597/ijget.v2i1.397

Keywords:

Students, Online, Curses, Construction Project

Abstract

The objective of this work was to promote the training of professionals and students in the field of civil construction and the like by offering online courses. The courses offered were “Real Estate Financing and Project Approval in City Halls” and “Mapping and Management of Risk Areas: Floods, Inundation and Slides on Slopes”, whose themes were chosen according to their relevance to complement the training of the target audience. The courses were offered in two different periods and were available for 7 days. The courses were published on the social networks Facebook, Instagram, Telegram, among others. In order for the course participants to obtain the certificate of completion of the course, it was necessary to meet three requirements: 1) Attend 100% of the classes; 2) Present at least 70% in the technical exam; and 3) Complete the satisfaction form. With the results obtained, it can be said that Module III of the Construction +Project reached a large number of course participants, since both courses had more than 700 and 400 registered, for the first and second periods, respectively. In general, about 35% of those registered met the prerequisites mentioned for obtaining the certificate. In relation to the satisfaction survey, about 50% of the students considered the professional contribution of the courses from medium to high.

References

Bottentuit, J.J. and Coutinho, C.P., 2008. Recomendações para Produção de Podcasts e Vantagensna Utilização em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Revista Prisma.com, (6), pp. 125-140.

Clementino, A., 2008. Didática intercomunicativa em cursos online colaborativos. Congresso Internacional da ABED. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/55200851533PM.Pdf> [Acessado 18 agosto 2020].

Duarte, J.S., 2014. As contribuições da extensão universitária para a aprendizagem, a prática da cidadania e o exercício profissional. Mestrado. Universidade Católica de Brasília. Disponível em: <https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/771/1/Jacildo%20da%20Silva%20Duarte.pdf> [Acessado 17 agosto 2020].

Ferreira, S.L.A., Silva, C.E., Lourenço, J.G., Costa, R.F.I., Santos, O.K, Santos, L.A.L., Silva, Z.L. and Lima, A.H.P., 2019. Construção +: Perspectivas Para Módulo Aplicado do Curso de Capacitação da Mão de Obra da Construção Civil em Teófilo Otoni. Minas Gerais. II Semana da Engenharia do Campus do Mucuri. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1-4NPuX2IE-HS3HChghqQmE9JED-xefvs/view> [Acessado 17 agosto 2020].

Franco, M.A., 2007. Elaboração de material impresso: conceitos e propostas. In: Corrêa, J. ed. 2007. Educação a distância: orientações metodológicas. Porto Alegre: Artmed.

Lourenço, G.J., Silva, D.T., Costa, I.F. R. and Neto, A.O.C., 2018. Construção+: programa de capacitação de mão de obra da construção civil em Teófilo Otoni/MG. I Semana da Engenharia do Campus do Mucuri. Disponível em: <https://drive.google.com/open?id=1okoECKucX3_6TzO8F8KsW3a5ep6e2Fhw> [Acessado 18 agosto 2020].

Lourenço, G.J., Sales, D.C.L., Carvalho, S.L.S., Souza, K.M., Rodrigues, J.A., Leite, T.C., Costa, I.F. R. and Neto, A.O.C., 2019. Resultados parciais do projeto de extensão construção +. Minas Gerais: Teófilo Otoni. II Semana da Engenharia do Campus do Mucuri. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1JLEQHPrLHzO1X9eAauPYbxqN1GLWg8_R/view?usp=drive_open> [Acessado 17 agosto 2020].

Ribeiro, J., Vieira, R. and Tômio, D., 2017. Análise da percepção do risco de desastres naturais por meio da expressão gráfica de estudantes do Projeto Defesa Civil na Escola. Meio Ambiente e Desenvolvimento, 42, pp.202-223. http://dx.doi.org/10.5380/dma.v42i0.46271

Saraiva, K., Traversini, C. and Lockmann, K., 2020. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, 15, pp.1-24. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094

Souza, L.C., 2016. A TIC na Educação: uma grande aliada no aumento da aprendizagem no Brasil. Revista Eixo, 5(1), pp.19-25. https://doi.org/10.19123/eixo.v5i1.315

Downloads

Published

2020-11-03

How to Cite

Gomes, T. M. R., Cota, K. G., Neves, I. C., Martins, D. C., Camargo, J. A., Costa Neto, A. de O., Oliveira, C. C. de and Nepomucena, T. V. (2020) “Initial results of two module online courses III of the Construction + Extension Project”, International Journal of Geoscience, Engineering and Technology , 2(1), pp. 152–159. doi: 10.70597/ijget.v2i1.397.

Most read articles by the same author(s)