Vagão Sustentável: Extension Practices for the SDGs - Insights from a UFVJM Experience in the Mucuri Valley

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70597/ijget.v12i1.755

Keywords:

Exchange fair, Environmental sustainability, Responsible consumption, UN 2030 Agenda

Abstract

This paper presents the results carried out at the Mucuri Campus of the Federal University of the Jequitinhonha and Mucuri Valleys (UFVJM), in Teófilo Otoni, Minas Gerais, held in reference to World Environment Day. The initiative aimed to raise awareness among the academic and local community regarding responsible consumption, environmental education, and solidarity. The actions included a swap fair, ecological thrift store, donation drive, selective waste collection, and seedling distribution, all conducted in an integrated and coordinated manner. Participants included students, faculty members, administrative staff, representatives from ASCANOVI, the State Institute of Forests (IEF), and elderly residents from the Vila Esperança neighborhood in the city. As outcomes, food and clothing were collected and donated to the “Pão Nosso de Cada Noite” Project, approximately 50 native and fruit tree seedlings were distributed by the IEF, and recyclable waste was properly disposed of, reinforcing the sustainable dimension of the activity. The experience was aligned with five Sustainable Development Goals (SDGs) from the UN’s 2030 Agenda: SDG 1 - No Poverty, SDG 11 - Sustainable Cities and Communities, SDG 12 - Responsible Consumption and Production, SDG 13 - Climate Action, and SDG 15 - Life on Land, demonstrating the potential of university extension as a tool for socio-environmental transformation and the strengthening of territorial sustainability.

References

ASCANOVI – Associação dos Catadores de Materiais Recicláveis Nova Vida, 2003. Atividades de associações de defesa de direitos sociais. Rua Engenheiro Celso Murta, 249, Olga Prates Correa, Teófilo Otoni, MG.

Brazil, 1999. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 28 Apr. 1999.

Colombo, S.R., 2014. A educação Ambiental como instrumento na formação da cidadania. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(2), pp. 67-75, 2014. Available at: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=571666020011> [Accessed 13 October 2025].

Frota, M.B.A, 2017. A extensão universitária como estratégia para o desenvolvimento regional: o caso da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal da Fronteira Sul. Available at: <https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1577> [Accessed 15 September 2025].

Fonseca, S.F., Souza, L.P. and Aguiar, H.H., 2019. Associação entre mortalidade infantil e indicadores socioeconômicos nos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, MG – Brasil Élisée - Revista De Geografia Da UEG, 8(1), p.e81196. Available at: <https://www.revista.ueg.br/index.php/elisee/article/view/8838> [Accessed 15 September 2025].

Gonçalves, J.F., Laia, M.L., Queiroz, L.S.S., Sales, S.M., Freitas, T.S., Costa, T. F.; Machado, M.A.F., 2025 Educação ambiental e silvicultura na extensão universitária: a produção de mudas nativas no cerrado como ferramenta didática. Revista ELO, 14. https://doi.org/10.21284/elo.v14i.20289

IEF – Instituto Estadual de Florestas, 2025. Núcleo de Biodiversidade – NUBio, Unidade Regional de Florestas e Biodiversidade – URFBio Nordeste. Available at: <https://www.ief.mg.gov.br> [Accessed 15 September 2025].

Jacobi, P.R., 2003. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, (118), pp. 189-205. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008

Lenzi, L.A.F. and Gomes, M.A., 2023. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável e extensão universitária: ações desenvolvidas no curso de Biblioteconomia da UFAL. Revista Extensão em Debate, 12(15). https://doi.org/10.28998/rexd.v15.16231

Marcolin, C.B. and Borsatto, J.M.L.S, 2024. Agenda 2030 e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável nas atividades de extensão. Revista Em Extensão, 23(2), p.1-4. https://doi.org/10.14393/REE-2024-75044

Moro, G. and Grabauska, E., 2001. Educação ambiental e cidadania - uma prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, 26(1), pp. 35-48, 2001.

Pão Nosso de Cada Noite, 2025. Organização voltada à assistência social e arrecadação de alimentos. Teófilo Otoni, MG.

Toaldo, A.M. and Meyne, L.S., 2013. A educação ambiental como instrumento para a concretização do desenvolvimento sustentável. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, 8, pp.661-673. https://doi.org/10.5902/198136948393

Tozoni-Reis, M.F.C., Talamoni, J.L.B., Ruiz, S.S., Neves, J.P., et al., 2013. A inserção da educação ambiental na educação básica: que fontes de informação os professores utilizam para sua formação?. Ciência & Educação, 19(2), pp. 359-377, 2013. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200009

UN – United Nations, 2015. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: UN.

Downloads

Published

2025-10-31

How to Cite

Ramos, E. M., Santos, N. L. dos, Dalmo, F. C., Giovanelli, L. B., Marques, I. C. and Coelho, J. V. (2025) “Vagão Sustentável: Extension Practices for the SDGs - Insights from a UFVJM Experience in the Mucuri Valley”, International Journal of Geoscience, Engineering and Technology , 12(1), pp. 61–65. doi: 10.70597/ijget.v12i1.755.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>