Applicability and satisfaction profile of two online courses offered by the Construção + project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70597/ijget.v2i1.395

Keywords:

University extension, Education, Online courses, Training

Abstract

The use of digital technologies as a tool for higher education has gained enormous relevance due to the need for the expansion of knowledge beyond the physical boundaries of the institutions. Understanding this context, the extension project "Construção +", developed at the Federal University of Jequitinhonha and Mucuri Valleys stood out in the production of four online courses, offered to society during the period of the pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus. The objective of this study was to analyse the applicability of the courses “Photovoltaic System Design Basics” and “Fire Fighting and Prevention Design” and draw a profile of the students' satisfaction. In the registration phase, the interested parties answered a questionnaire with 13 questions related to the profile of the courseist, such as academic training, state that resides, profession and how he knew the project. In the final phase, a satisfaction survey with 34 questions was made available to the students, in order to assess both the applicability of the courses and the technical requirements. From the registration questionnaire, only two questions were selected for analysis and, from the satisfaction survey, 12 questions were selected, totaling 14 questions. From the first questionnaire it can be concluded that, in total terms, more than 80% of the students have completed higher education, in addition 65% of these identified themselves as engineering students. From the satisfaction survey, can be seen that more than 50% of the students considered that the courses contribute to the expansion of learning. Facing the obtained responses from those who managed to complete the courses, it was found that the results were satisfactory, both in relation to the applicability and the satisfaction of the students. Finally, it was verified that the courses offered by the "Constução +" project are a unique alternative for the acquisition of different knowledge, as a complement to face-to-face teaching.

References

Belloni, M.L., 2002. Educação a distância mais aprendizagem aberta. Educação & Sociedade, XXIII(78), pp.117-142.

Figueiredo, A.P.S. and Matta, C.E., 2012. Planejamento de disciplinas virtuais utilizando recursos de design instrucional: uma aplicação na engenharia. XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia - COBENGE, 40, 2012. Disponível em: <http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/7/artigos/103875.pdf> [Acessado 10 outubro 2020].

Franco, M.A., 2007. Elaboração de material impresso: conceitos e propostas. In: Corrêa, J. ed. Educação a distância: orientações metodológicas. Porto Alegre: Artmed.

Gutierrez, F. and Preito, D., 1994. A medição pedagógica: educação a distância alternativa. Campinas: Papirus.

Maraschin, A.A., Janner, N.N., Santos Filho, C.A.S., Welke, M. and Martins, M.M., 2018. A produção de material didático digital como estratégia de ensino no nível superior: tensão superficial. 10º Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão – SIEPE. https://doi.org/10.22533/at.ed.8611923121

Markoski, S., 2019. Obrigações de impacto social, um exercício sobre a utilização para a formação de professores. Revista BNDES, 26(52), pp.109-152. Disponível em: <http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/19602> [Acessado 10 outubro 2020].

Martins, T.B., Leite, M.S. and Ramos, M.P.A.M., 2017. Cursos online abertos e massivo no Brasil no contexto da internacionalização da educação superior. Revista Internacional de Educação Superior, 3(3), pp.604-623. https://doi.org/10.22348/riesup.v3i3.7774

Morini, A.M., 2006. Um estudo sobre o perfil do aluno do ensino à distância. Graduação. Universidade Sul de Santa Catarina – Unisul. Disponível em: <https://www.riuni.unisul.br/bitstream/handle/12345/3572/88702_Ana.pdf?sequence=1&isAllowed=y> [Acessado 10 outubro 2020].

Oliveira, A.P.M., Gandini, L.C.R. and Delgado, O.O.C., 2018. Novas Tecnologias na Educação: Desafios e Perspectivas no Processo de Ensino-aprendizagem, 5(10), pp.39-51. Disponível em: <https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2018/06/revista-espaco-academico-v05-n10-artigo-3.pdf> [Acessado 27 julho 2020].

Oliveira, W.T., Vicença, T.F. and Santos, V.S., 2020. Emprego de videoaulas no ensino-aprendizagem da disciplina de Técnica Dietética. Revista Docência do Ensino Superior, 10, pp.1-19. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20179

Onófrio, R.M.G., 2016. A tecnologia digital em cursos on-line: ciberespaço, interfaces, ambientes e aprendizagem. Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2016. São Carlos.

Padilha, E.C. and Selvero, C.M., 2017. A Importância da Motivação no Ensino a Distância (EAD). Disponível em: <http://ead.fanese.edu.br/site/wp-content/uploads/2017/01/A-IMPORTANCIA-DA-MOTIVA%C3%87%C3%83O-NO-ENSINO-A-DISTANCIA.pdf> [Acessado 20 julho 2020].

Seixas, C.A., Mendes, I.A.C., Godoy, S., Mazzo, A., Trevizan, M.A. and Martins, J.C.A., 2012. Ambiente virtual de aprendizagem: estruturação de roteiro para curso online. Revista Brasileira de Enfermagem, 65(4), pp. 660-666. https://doi.org/10.1590/S0034-71672012000400016

Silva, M., 2010. Educar na Cibercultura: Desafios à Formação de Professores para Docência em Cursos Online. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, (3), pp.36-51. Disponível em: <https://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2010/edicao_3/3-educar_na_cibercultura-desafios_ formacao_de_professores_para_docencia_em_cursos_online-marco_silva.pdf> [Acessado 10 outubro 2020].

Tavares, A.C., 2007. O Papel dos Objetos de Aprendizagem no Ensino de Línguas: uma Análise em Cursos On-line de Espanhol como Língua Estrangeira. Mestrado. Universidade Católica de Pelotas.

Tavares, V.S., 2016. Educação e Tecnologias Digitais: a Percepção de Alunos sobre Possibilidades de Aprendizagem Formal e Informal. Mestrado. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Teixeira, F.M.C., 2018. A produção de videoaulas na Fundação Cecierj/Consórcio Cederj para ensino superior: análise de suas características métricas de audiência. Revista Tecnologias na Educação, 25(10), pp.1-13.

Valente, J.A., 2003. Educação a distância no ensino superior: soluções e flexibilizações. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 7(12), pp.139-48. https://doi.org/10.1590/S1414-32832003000100010

Downloads

Published

2020-11-01

How to Cite

Alves, L. L., Souza, K. M. de, Magalhães, I. R., Khoury, J. M. de O., Borges, P. S., Costa, I. F. de R., Giovanelli, L. B. and Dalmo, F. C. (2020) “Applicability and satisfaction profile of two online courses offered by the Construção + project”, International Journal of Geoscience, Engineering and Technology , 2(1), pp. 133–142. doi: 10.70597/ijget.v2i1.395.