Basic design and execution of a hydro-sanitary installation of a Mobile Educational Unit for residential bathrooms
DOI:
https://doi.org/10.70597/ijget.v1i1.373Palavras-chave:
Hydrosanitary installations, Didactic panel, Civil engineering, Teaching methodologiesResumo
With the increasing enrollment of students in the regular higher education makes it necessary a deep reflection about education, mainly on what refers to attractive methodologies for these students. It is still notorious that higher education has as its main objective to promote for these students the perception of similar professional life, and also prepares for the workday, considering the obstacles that they may experience. Thereby, it is evident what was exposed above became a challenge for some institutions, once the methodology applied in the course uses only theories, and are not presented in a practical way. In order to create a didactic and dynamic materials to assist in practical activities in the course of Civil Engineering at the Federal University of Jequitinhonha and Mucuri Valleys (UFVJM), the present work has the objective the measurement of a hydrosanitary installation and the construction of a movable didactic panel, which simulates residential bathroom installations. The project has been dimensioned in accordance with current Brazillian standards for cold water, hot water, sewer and electrical installations. Thus, the mobile educational unit will contribute to the dissemination of knowledge about the hydrosanitary installations to UFVJM students in the Mucuri campus, and the entire community in the region.
Referências
ABNT - Associação Brasileira de Normas e Técnicas, 1993. NBR 7198: Projeto e execução de instalações prediais de água quente. Rio de Janeiro: ABNT.
ABNT - Associação Brasileira de Normas e Técnicas, 1998. NBR 5626: Instalação predial de água fria. Rio de Janeiro: ABNT.
ABNT - Associação Brasileira de Normas e Técnicas, 1999. NBR 8160: Sistemas prediais de esgoto sanitário - projeto e execução. Rio de Janeiro: ABNT.
ABNT - Associação Brasileira de Normas e Técnicas, 2004. NBR 5410: Instalações elétricas de baixa tensão. Rio de Janeiro: ABNT.
Azevedo Netto, J.M., Fernández, M.F., Araujo, R. e Acácio, E. I., 1998. Manual de Hidráulica. 8 ed. Editora Blucher.
Botelho, M.H.C., Ribeiro Junior, G.A., 2010. Instalações hidráulicas prediais: Usando tubos de PVC e PPR. 3 ed. Editora Blucher.
Carvalho Junior, R., 2017. Instalações hidráulicas e o projeto de arquitetura. 11 ed. Editora Blucher.
Costa, I.F.R. e Costa Neto, A.O., 2019a. A pedagogia da construção de maquetes no aprendizado de conceitos da engenharia: Maquete para o estudo de fundações rasas. In: XLVII Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia e II Simpósio Internacional de Educação em Engenharia da ABENGE.
Costa, I.F.R. e Costa Neto, A.O., 2019b. Meios didáticos na engenharia: Proposta de uma revista para divulgação de aterro sobre solos moles. In: XLVII Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia e II Simpósio Internacional de Educação em Engenharia da ABENGE. Fortaleza: COBENGE.
Creder, H., 2006. Instalações hidráulicas e sanitárias. 6 ed. Livros Técnicos e Científicos (LTC).
Dias, G.F., 1991. Educação Ambiental. Princípios e Práticas. São Paulo: Gaia.
Souza, S.E., 2007. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: “Infância e Práticas Educativas”. ArqMudi.
Veról, A.P., Vazquez; E.G. e Miguez, M.G., 2019. Sistemas prediais hidráulicos e sanitários: Projetos práticos e sustentáveis. 1 ed. Editora Elsevier.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2020 International Journal of Geoscience, Engineering and Technology
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All articles published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.