A produção de gêneros escritos no exame de proficiência de língua portuguesa para estrangeiros

Authors

  • Regina Lúcia Péret Dell´Isola Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Keywords:

Celpe-Bras, Writing, Gender, Portuguese for foreigners

Abstract

The official examination of proficiency in Brazilian Portuguese for foreigners (CELPE-Bras) is guided in activities socio interactionists evaluated through communicative tasks. Examinees are submitted for execution of tasks by means of which must prove their proficiency in Brazilian variant of Portuguese. In this article, based on the theory of Swales (1994, 1998) and the concept of gender as social action, as proposed Bazerman (1994, 2005), we analyzed 35 letters to the editor produced by the examinees Celpe-Bras, in performing the task IV the second application of the test in 2008. This task was to read a report in the magazine "IstoÉ" and write text to be published in the letters section of the reader of the same magazine.

References

BAZERMAN, C. Prefácio a BLYLER, N. R., THRALLS, C., eds. Professional comunication: the social perspective. London: SAGE Publications, 1994, p. VII-

VIII.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. Tradução e adaptação de Judith Chambliss Hoffnagel, São Paulo: Cortez, 2. ed.,2006.

BEZERRA, Por que cartas de leitor na sala de aula? In: DIONISIO, A. P., MACHADO. A. R., BEZERRA, M. A (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p. 208-216.

CAROLL, Bredan. Typologie de tests de langue. In: Monnerie-Goorin, Anne et LESCURE, Richard. Evaluation et certification en langue étrangère. Paris. Edicef, 1993. p. 62-68.

COSTA, S. D. da. Cartas de leitores: gênero discursivo porta-voz de queixa, crítica e denúncia no jornal O Dia. In: Soletras – Revista do Departamento de Letras da UERJ – n 10, 2005, p.28-41. Disponível em:

<http://www.filologia.org.br/soletras/10/03.htm>. Acesso em 13 jan. 2012.

COURA-SOBRINHO, Jerônimo e DELL´ISOLA, Regina. O contrato de comunicação na avaliação de proficiência em língua estrangeira. In: JÚDICE, Norimar et al. (Orgs) Português-Língua Estrangeira: novos diálogos. Rio de Janeiro: Intertexto, 2009. p. 89-102.

DOLZ, J. SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In:

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 41-70.

DELL‟ISOLA, Regina L.P, JUDICE, Norimar, SCARAMUCCI, Matilde V. R. e SCHLLATER, Margarete. A avaliação de proficiência em português língua estrangeira: o exame CELPE-Bras. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Vol.3 no. 1, 2003, p. 153-164.

DELL´ISOLA. Regina L.P.O sentido das palavras na interação leitor-texto. Belo Horizonte: Fale UFMG, 2005.

DELL´ISOLA, Regina. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

KOCHE, Vanilda Salton, BOFF, Odete Maria Benetti, MARINELLO, Adiane Fogali.

Leitura e produção textual: gêneros textuais do argumentar e do expor. Petrópolis: Vozes, 2010.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2001.

MARCUSCHI, Luiz A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela P. Gêneros Textuais e Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p. 17-36

MILLER, C. R. Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, 70: 151-167, 1984.

SCARAMUCCI, M.V.R. CELPE-BRAS: um exame comunicativo. In CUNHA, M.J. e P. SANTOS (orgs) Ensino e Pesquisa em Português para Estrangeiros. Editora UnB, Brasilia, DF, 1999, p. 75-81.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Genre and engagement, Revue Belge de Philologie et d'histoire. Vol. 71, p. 687-698. 1993

SWALES, J. M. Other floors, other voices: a textography of a small university building. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1998.

Published

2025-10-21

How to Cite

Lúcia Péret Dell´Isola , R. (2025). A produção de gêneros escritos no exame de proficiência de língua portuguesa para estrangeiros. evista ozes os ales: Publicações cadêmicas, 2(4), 20. etrieved from https://revistas.ufvjm.edu.br/vozes/article/view/741