Ensino de Português nos Estados Unidos: uma compilação
Keywords:
Portuguese for Speakers of Other Languages, Instruction, Universities in the United StatesAbstract
As renovations and expansions within the area of Portuguese for Speakers of Other Languages continue to flourish, an increasing demand for the subject among foreigners and, concurrently, its instruction in various contexts have also been noted. Rooted in an interest in exploring this growth, this article offers a compilation of recently published research with a focus on the history, development, and current perspectives regarding the teaching of Portuguese in universities within the United States. Through the examination of recently published works, this article aims to contribute to the mapping of the instruction and expansion of Portuguese as a Foreign Language in universities throughout the United States while bringing together salient information on the subject that oftentimes when isolated forces a delay in the retrieval of and reflection on instruction and research within this particular area.
References
BASTOS, N. M. O. B.; HANNA, V. L. H. Bilinguismo, multilinguismo e falantes transnacionais nos EUA: o caso do ensino de português como língua estrangeira. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 185-210.
CARVALHO, A. Portuguese at the University of Arizona . Portuguese Language Journal, v. 4, p. 1-3, fall. 2010. Disponível em: <http://www.ensinoportugues.org/wpcontent/uploads/2011/05/Port_at_U_of_Arizona.pdf>. Acesso em: 2 ago. 2013.
COSTAS, R. Brasil em alta impulsiona ensino de português no mundo. Disponível em:
<http://www.bbc.co.uk/portuguese/noticias/2012/10/120926_portugues_cursos_ru.sh tml>. Acesso em: 10 ago. 2013.
ELLISON, F. P., et al. Modern Portuguese: a project of the Modern Language Association of America. New York: Alfred A. Knopf, 1971. Distributed by Random House.
FERREIRA, F.; GONTIJO, V. Why, who and where? Portuguese language learners and types of motivation. Portuguese Language Journal, v. 5, p. 1-30, fall. 2011.
Disponível em:
<http://www.ensinoportugues.org/wp-content/uploads/2011/05/Ferreira.pdf>. Acesso em: 5 ago. 2013.
FITZGIBBON, V. C. Brigham Young University: o português presente há mais de 60 anos. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 211-227.
FURTOSO, V. B. (Org.) Formação de professores de Português para Falantes de Outras Línguas: reflexões e contribuições. Londrina : EDUEL, 2009.
_______. Português para falantes de outras línguas: aspectos da formação do professor. 2001. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Londrina.
GOMES DE MATOS, F. A pedagogia no Instructor´s Manual for Modern Portuguese: uma leitura crítica, 40 anos depois. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 11-20.
GONÇALVES, L. O ensino de português como segunda língua nos EUA: desafios antigos e recursos inovadores. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 43-56.
IGEL, R. PLE: português como língua especial. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 143-152.
JOUËT-PASTRE, C. Mapping the world of the heritage language learners of
Portuguese: results from a national survey at the college level. Portuguese Language Journal, v. 5, p. 1-27, fall. 2011. Disponível em:
<http://www.ensinoportugues.org/wp-content/uploads/2011/05/Clemence-revised-106-11.pdf >. Acesso em: 5 ago. 2013.
KELM, O. R. Innovative technologies and the teaching of Portuguese. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 99-117.
LIMA, I. M. Língua portuguesa atrai jovens nos EUA. Folha de São Paulo, São Paulo, 24 junho 2012. Disponível em:
<http://www1.folha.uol.com.br/fsp/empregos/50628-lingua-portuguesa-atrai-jovensnos-eua.shtml>. Acesso em: 2 ago. 2013.
LUNA, J. M. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. 236 p.
LUNA, J. M. F. Por uma historiografia da formação de professores de protuguês como língua estrangeira nos Estados Unidos. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 21-41.
MILLERET, M. The Study of Portuguese in the USA and at the University of New Mexico. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012a. p. 57-78.
MILLERET, M. Portuguese Study in Higher Education in the United States. Hispania, v. 95, n. 1, p. 135-150, march. 2012b.
RECTOR, M. R. S.; AMORIM, M.; GERBER, M. L. Working Portuguese for Beginners. Working Language Series. Washington, D. C.: Georgetown University Press, 2010.
RISNER, M. The study of Portuguese and Brazilian culture in the business context. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 79-97.
SANTOS, V. A. O ABC do Português: ensino do português como língua de herança nos Estados Unidos. Revista SIPLE, v. 2, n. 2, n.p. 2011.
SCOTT, D. M. O ensino do português nos Estaos Unidos em transição: factores demográficos e sociais. In: CONGRESSO DA LÍNGUA PORTUGUESA, 2., 2010, Instituto Piaget de Almada. Anais… Instituto Piaget de Almada, 2010.
SILVA, R. S. Blending language teaching for effective and efficient language learning. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 129-141.
SOMERS, P. Patricia, the vintage and post-modern American exchange student. In: LUNA, J. F. (Org.) Ensino de português nos Estados Unidos: história, desenvolvimento, perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012. p. 119-128.
ZANATTA, R. T. Abordagens de ensino de cultura na aula de português brasileiro para falantes de outras línguas. In: FURTOSO, V. B. (Org.) Formação de professores de Português para Falantes de Outras Línguas: reflexões e contribuições. Londrina : EDUEL, 2009. p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista proporciona acesso público - Open Access - a todo seu conteúdo protegidos pela Licença Creative Commons (CC-BY).





