The space produced and consumed by highways: the case of the enlargement of the Tamoios Highway – SP

Authors

  • Edvaldo Gonçalves de Amorim
  • Leonardo Freire de Mello

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.3966393

Keywords:

space, consumption, highways, mobility

Abstract

This article discusses the socially produced and consumed space as it is initially transformed into the realm of ideas and in this case, from the perspective of the capitalist ideal and that is consolidated through political alliances that will provide the
necessary conditions for this idea to be materialized in the geographical space. This form of physical structure is called structuring axis in this paper and that it will provide that significant transformations occur. The presented example is the Brazilian highways
that polarized economic growth in several regions of the country, a model of growth strongly based on the ideology of mobility centered in the car. To discuss this issue, this paper focuses on the upgrading and enlargement process of the Tamoios Highway
and its potential impacts over the cities located on its axis and the lack of integration of these cities in the context of regional development policies.

References

BRASIL. Programa de Aceleração do Crescimento – PAC. Disponível em: Acesso em agosto de 2013.

CETESB - Companhia Ambiental do Estado de São Paulo. Parecer Técnico N° 243/11/IE Processo 13523/2007, São Paulo: 2011.

CHAUI, Marilena. O que é ideologia. 14ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1984.

CORRÊA, Roberto Lobato. O Espaço urbano. 3ª ed. São Paulo: Ática, 1995.

DERSA – Desenvolvimento Rodoviário SA – SÃO PAULO. Duplicação da Rodovia dos Tamoios (SP- 099) - Subtrecho Planalto – Relatório de Impacto Ambiental – RIMA. São Paulo, 2011.

FREIRE DE MELLO, L.; HOGAN, D. J. População, Consumo e Meio Ambiente. In: HOGAN, D. J. (Org.). Dinâmica populacional e mudança ambiental: cenários para o desenvolvimento brasileiro. Campinas: 2007.

GOTTDIENER, M. A Produção Social do Espaço Urbano. São Paulo: EDUSP, 1993.

HARVEY, David. O Enigma do Capital: e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo,2011.

HOGAN, D, J. Distribuição Espacial da População e Sustentabilidade: Alternativas de Urbanização no Estado de São Paulo, Brasil. Ideias, IFCH - UNICAMP, Campinas, v.8, n.2, p.150-191, 2001.

MARICATO, Ermínia. Metrópole na periferia do capitalismo: Ilegalidade, desigualdade e violência. São Paulo, 1995. Disponível em:

<http://www.fau.usp.br/depprojeto/labhab/biblioteca/te xtos/maricato_metrperif.pdf. >Acesso em agosto de 2013.

RIBEIRO-MOREIRA, P. N.; FREIRE DE MELLO, L. Desenvolvimento Econômico, População e Impactos Ambientais: Mudanças contemporâneas no extremo leste paulista. In: XVII Encontro Nacional de Estudos Populacionais, 2010, Caxambu - MG. XVII Encontro Nacional de Estudos Populacionais. Caxambu MG: ABEP Associação Brasileira de Estudos Populacionais. v. 1. p. 01-18, 2010.

SANTOS JUNIOR, Orlando Alves dos. Reforma Urbana: desafios para o planejamento como práxis transformadora. In: Geraldo Magela Costa; Jupira Gomes de Mendonça. (Org.). Planejamento Urbano no Brasil: trajetória, avanços e perspectivas. Belo Horizonte: C/Arte, v.1, p. 136-155, 2008.

SANTOS, Milton. Espaço & método. 4ª ed. São Paulo: Nobel, 1997.

SÃO PAULO. Secretaria Estadual de Logística e Transportes – SÃO PAULO. Plano Diretor de Desenvolvimento de Transportes, 2000.

. Plano Diretor de Desenvolvimento de Transportes. Disponível em:

<http://www.transportes.sp.gov.br/programas- projetos_/pddt.asp.> Acesso em agosto de 2013.

. Diretrizes Regionais – PPA 2011-2015. Disponível em: <http://www.planejamento.sp.gov.br/noti_anexo/files/u am/DPR_para_PPA_2012-15.pdf.>Acesso em agosto de 2013

. Enfoque Regional do Estado de São Paulo – 2010. Disponível em: <http://www.planejamento.sp.gov.br/noti_anexo/files/u am/enfoque_regional.pdf.> Acesso em agosto de 2013

SEMEA. Estudo de Impacto Ambiental (EIA) Relatório de Impacto Ambiental (RIMA): manual de orientação. Serie manuais, marco/91 - 1992: SP ECO/92. Secretaria do Meio Ambiente, São Paulo.

SPDR – Secretaria de Planejamento e Desenvolvimento Regional do Estado de São Paulo. Diretrizes Regionais – PPA 2011-2015, 2011.

Published

2014-06-16

How to Cite

Amorim, E. G. de, & Mello, L. F. de. (2014). The space produced and consumed by highways: the case of the enlargement of the Tamoios Highway – SP. evista Espinhaço, 3(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.3966393

Issue

Section

Artigos