Convívio entre professores em espaços multidisciplinares: um estudo no curso superior de tecnologia em hotelaria
Keywords:
Continuing Education, Non-formal Learning Opportunities, Hotel Management and HospitalityAbstract
The article presents excerpts from a dissertation dealing with multidisciplinary spaces as potential promoters of continuing education for teachers in the context of a college of technology undergraduate course in hospitality. The objective of this study is to survey the perception of teachers, as research subjects, about their interaction with each other and the possibility of continuing education. In order to do so, the work of scholars that deal with continuing education are initially discussed, especially those by authors who sustain that there are other possibilities for continuing education apart from formal educational spaces. The research is descriptive, designed as an in-depth survey, and the approach is qualitative. Data were collected through interviews and submitted to content analysis. We present here the analyses of teachers’ responses to the first three questions in the dissertation’s corpus
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Loyola. 2010.
BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: Editora McGraw-Hill, 1974.
ENGERS, Maria Emilia Amaral. Educação continuada: uma visão multidisciplinar em diferentes tempos e espaços. In: EGGERT, Edla (org.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. P. 410-420.
ENGERS, Maria Emilia Amaral; GOMES, Vanise dos Santos. Conselhos de classe
como espaço de educação continuada de professores. Educação. Porto Alegre, ano
n. 3, p. 517-529, set./dez. 2007. Disponível em:
<http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2747/2094> Acesso em: 07 set. 2011.
HAIR JR. Joseph et al. Fundamentos de métodos em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores: para uma educação continuada. Porto: Porto Editora, 1999.
MARTINS JR., Joaquim. Trabalhos de conclusão de curso: instruções para planejar e montar, desenvolver e concluir, redigir e apresentar trabalhos monográficos e artigos. Petrópolis: Vozes, 2008.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MATTAR NETO, João. Metodologia científica na era da informática. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2005.
PIVETTA, Hedioneia Maria Foletto. Reuniões pedagógicas como espaço de reflexão e construção da docência superior. 32º Reunião Anped. 2009. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/32ra/arquivos/trabalhos/GT08-5130--Int.pdf> Acesso em: 17 jun. 2010.
PRADA, Luiz Eduardo Alvarado; VIEIRA, Vânia Maria de Oliveira; LONGAREZI,
Andréa Maturano. Concepções de formação de professores nos trabalhos da
ANPED 2003-2007. 32º Reunião Anped. 2009. Disponível em:
<http://www.anped.org.br/reunioes/32ra/arquivos/trabalhos/GT08-5836--Int.pdf>. Acesso em: 17 jun. 2010.
TEIXEIRA, Geovana Ferreira de Melo. Docência: uma construção a partir de múltiplos condicionantes. Boletim técnico do SENAC: a revista da educação profissional. v. 35, n. 1. Rio de Janeiro: Senac DN, jan./abr. 2009.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A Revista proporciona acesso público - Open Access - a todo seu conteúdo protegidos pela Licença Creative Commons (CC-BY).





