Lições sobre a Universidade: questões relativas ao ensino e à formação docente no contexto da universidade contemporânea

Authors

  • Adaci A. Oliveira Rosa da Silva Escola de Comunicações e Artes – ECA/USP
  • Maria Luísa Liesack de Carvalho Laiate Universidade de São Paulo – USP
  • Daniella Zanellato Universidade de São Paulo – USP

Keywords:

Higher education, Inclusion of the students, Faculty professional development, Latin America

Abstract

This article discusses the locus of the Higher Education inside the modern society in the period of democratization of the university entry especially in Latin America. Its purpose is to explore the questions about the inclusion of the students, faculty professional development and the responsibilities of government related to the Higher Education policies. It has redefined the concepts of the social aspect of the knowledge, the faculty practice and the social demand for a teaching of quality. It has finished with the consideration that even though there are attempts of social adjustment inside Latin America, which has been set by public policies of teaching, these ones have faced the challenge of the drop-out rates, the massification of the education and of the careers, the absence of faculty improvement under the social context strongly marked by the reestructured capitalism of the late 20th century

References

ALMEIDA, Maria Isabel. As transformações na universidade contemporânea. In:

Formação do professor do ensino superior – desafios e políticas institucionais. São Paulo:Cortez, 2012, p. 37-58.

________; Pimenta, Selma Garrido. Pedagogia Universitária: valorizando o ensino e a docência na Universidade de São Paulo. In: PIMENTA e ALMEIDA (Org.), Pedagogia Universitária. São Paulo: EDUSP, 2009. (p.13-37).

BARNETT, Ronald. Realización de la Universidad. In: Claves para entender la universidad en una era de supercomplejidad. Girona, España: Pomares, 2002, p.

-214.

BELLETATI, Valéria Cordeiro. Dificuldades dos alunos ingressantes na universidade pública: alguns indicadores para reflexões sobre a docência universitária. 2011. Tese de doutorado – FEUSP. São Paulo. 2011.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. In: NOGUEIRA, M.A.; CATANI, A.M. (Orgs) Escritos de educação. Seleção, organização, introdução e notas. RJ: Vozes, 1998.

CHAUI, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. In: Revista Brasileira de Educação, n.24, ANPED, São Paulo, 2003, p. 5-15.

CUNHA, Maria Isabel. A Universidade: desafios políticos e epistemológicos. In: CUNHA (org.) Pedagogia Universitária: Energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2006, p. 13-29.

EZCURRA, Ana Maria. Os estudantes recém-ingressados: democratização e responsabilidades das instituições universitárias. In: PIMENTA e ALMEIDA (Org.), Pedagogia Universitária. São Paulo: EDUSP, 2009, p. 91-127.

MORIN, Edgar. Sobre a Reforma Universitária. In: ALMEIDA, M.C.; CARVALHO, E.A. Edgar Morin – Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2002, p. 13-27.

MACHINEA, José Luis. Panorama Social de América Latina 2004.Santiago de

Chile, CEPA (2005). Disponível em

<http://www.cepal.org/publicaciones/xml/6/20386/Presentacion_ps04_JLM.pdf>.

Acesso em 10 fev. 2014.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. Para além do pensamento abissal – das linhas globais e uma ecologia dos saberes. Disponível em

<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-

&script=sci_arttext>. Acesso em 02 Dez. 2013.

______. Um discurso sobre as Ciências. Porto: Edições Afrontamento, 1988.

Published

2014-05-01

How to Cite

A. Oliveira Rosa da Silva, A., Luísa Liesack de Carvalho Laiate, M., & Zanellato , D. (2014). Lições sobre a Universidade: questões relativas ao ensino e à formação docente no contexto da universidade contemporânea. evista ozes os ales: Publicações cadêmicas, 3(5), 14. etrieved from https://revistas.ufvjm.edu.br/vozes/article/view/792