Environmental perception, local knowledge and environmental education practices by teacher from urban and rural areas from Diamantina-MG

Authors

  • Maíra Figueiredo Goulart
  • Núbia Cristina Pinto
  • Luísa Cunha Cota

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.3964932

Keywords:

environmental perception, environmental education, elementary school, local knowledge

Abstract

We identified and compared the environmental perception, knowledge about regional nature and practices of environmental education of teachers of elementary schools located in urban and rural areas of Diamantina, Minas Gerais. In general, teachers did not demonstrate perception of the interdependence between natural and social elements in the environment and recognize environmental education as a process of knowledge transmission. Most teachers conduct random activities of environmental education and do not know the importance of the regional nature, as well as the threats to it. They believe it is important to increase the frequency and the quality of environmental education activities, as well as to discuss the importance of the regional nature with the students, but mention the necessity to be trained for that. Overall, there were no marked differences between teachers from urban and rural schools, but it is recommended that teacher training activities take into account these different realities in its planning, in order to succeed.

References

ALMEIDA, M. P. Q.; OLIVEIRA, C. I. Educação ambiental: importância da atuação efetiva na escola e o desenvolvimento de programas nessa área. Revista eletrônica de mestrado em educação ambiental, v. 18, p. 12-24, 2007. Disponível em: < http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3309/1969>. Acesso em: 20 set. 2013.

BERGMANN, M.; PEDROZO, C. S. Percepção Ambiental de Estudantes e Professores do Município de Giruá, RS. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 19, p. 139-156, 2007. Disponível em: < http://www.seer.furg.br>. Acesso em: 8 jul. 2014.

BEZERRA, M. O.; GONÇALVES, A. A. C. Concepções de meio ambiente e educação ambiental por professores da Escola Agrotécnica Federal de Vitória de Santo Antão-PE. Biotemas, v. 20, n. 3, p. 115-125, 2007.

BIZERRIL, M. X. A.; FARIA, D. S. Percepção de professores sobre a educação ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos de Pedagogia. v. 82, n. 200-201-202, p. 57-69, 2001.

CAMARGO, L. J.; LUCA, A. Q.; SILVA, J. P. Representações sociais acerca do meio ambiente de moradores do entorno de uma unidade de conservação em Campinas-SP. In: IV Encontro Nacional da ANPPAS. Brasília: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade, 2008.

CARVALHO, I. C. M. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e educação ambiental - Cadernos de Educação Ambiental. Brasília: IPÊ - Instituto de Pesquisas Ecológicas, 1998.

COSTA, A. M. F. C. Formação de professores para inclusão da Educação Ambiental no Ensino Fundamental. In: Panorama da educação ambiental no ensino fundamental. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, Ministério da Educação e Cultura. p. 83-88, 2001.

COSTA, C. M. R.; HERRMANN, G.; SOARES, C. M.; LINS, L. V.; LAMAS, I. R. Biodiversidade em Minas Gerais: um atlas para sua conservação. Belo Horizonte: Fundação Biodiversitas, 1998.

COSTA, M. F. B.; MONTEIRO, S. C. F.; COSTA, M. A. F. Projeto de educação ambiental no ensino fundamental: bases para práticas pedagógicas. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 21, p. 133-144, 2008. Disponível em:

http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3040/1719>. Acesso em: 18 jun. 2013.

DRUMMOND, G. M.; MARTINS, C. S.; MACHADO, A. B. M.; SEBAIO, F. A.; ANTONINI, Y. Biodiversidade em Minas Gerais: um atlas para sua conservação. Belo Horizonte: Fundação Biodiversitas, 2005.

FERNANDES, R.; SOUZA, V. J.; PELISSARI, V. B.; FERNANDES, S. T. Uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. Disponível em <http://www.redeceas.esalq.usp.br/noticias/Percepcao_Ambiental.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2012.

FLORENTINO, H. S.; ABÍLIO, F. J. P. Percepção Ambiental do Ensino Médio da Escola Estadual Dr. Trajano Nobrega, Município de Soledade-PB, sobre os conceitos de meio ambiente e educação ambiental. In: X Encontro de Extensão UFPB-PRAC, João Pessoa, 2001.

GOULART, M. F.; DINIZ, M. F. Percepção ambiental dos alunos do ensino fundamental como subsídio para educação ambiental e conservação de uma paisagem cárstica. Áreas Protegidas e Inclusão Social, v. 6, p. 412-422, 2013.

GOUVÊA, G. R. R. Rumos da formação de professores para a Educação Ambiental. Educar, n. 27, p. 163-179, 2006.

GUERRA, A. F. S.; GUIMARÃES, M. Educação Ambiental no contexto escolar: questões levantadas no GDP. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 1, p. 155-166, 2007.

GUIMARÃES, M. Diagnóstico da percepção sócio-ambiental de professores em Xerém (Duque de Caxias/RJ) e as relações com o processo de modernização. In: I Encontro Nacional da ANPPAS, Indaiatuba, 2002.

LIMA, A. M.; OLIVEIRA, H. T. A (re) construção dos conceitos de natureza, meio ambiente e educação ambiental por professores de duas escolas públicas. Ciência & Educação, v. 17, n. 2, p. 321-337, 2011.

MACHADO, J. T. Um estudo diagnóstico da educação ambiental as escolas de ensino fundamental do município de Piracicapa/SP. In: IV Encontro Nacional da ANPPAS, Brasília, 2008.

MEYER, M. Reflexões sobre o panorama da Educação Ambiental no ensino formal. In: Panorama da educação ambiental no ensino fundamental. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, Ministério da Educação e Cultura, 2001, p. 89-92.

NARCIZO, K. R. S. Uma Análise sobre a importância de trabalhar Educação Ambiental nas escolas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, p. 86-94, 2009. Disponível em: <http://www.seer.furg.br/remea/article/view/2807/1583>. Acesso em: 11 out. 2013.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.

REZLER, M. A.; SALVIATO, G. M. S.; SALVI, R. F. A opinião de professores de ciências e biologia sobre atitudes e valores em educação ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 19, p. 1-13, 2007. Disponível em: <http://www.seer. furg .br/remea/article/view/4627/2930>. Acesso em: 13 mar. 2013.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: uma análise complexa. Revista de Educação Pública, v. 10, 1997.

SENA, L. M.; GARLA, R. C.; ANDRADE, D. F. Formação continuada de professores em educação ambiental: proposta metodológica utilizada em Fernando de Noronha, PE. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 18, p. 361-378, 2007. Disponível em: <http://www.seer.furg.br/remea/a rticle/view/3560/2123>. Acesso em: 25 set. 2012.

SILVA, J. A.; MACHADO, R. B.; AZEVEDO, A. A.; DRUMOND, G. M.; FONSECA, R. L.; GOULART, M. F.; MORAES JR., E. A.; MARTINS, C. S.; RAMOS NETO, M. B. Identificação de áreas insubstituíveis na Cadeia do Espinhaço, estados de Minas Gerais e Bahia, Brasil. Megadiversidade, v. 4, p. 248-270, 2008.

SILVA, M. M. P.; LEITE, V. D. Estratégias para realização de educação ambiental em escolas do ensino fundamental. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 20, p. 372-392, 2008. Disponível em: <http://www.seer.furg.br/remea/article /view/3855/2299>. Acesso em: 15 out. 2012.

SOUZA, P. P. S.; FARIA, A. P.; PEREIRA, J. L. G. Representação social de meio ambiente educação ambiental nas escolas públicas de Teófilo Otoni-MG. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, s/d. Disponível em <http://www.unipacto.com.br/pesquisa_ extensao/formularios/ac/ac_ed_2.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2012.

TERAMUSSI, M. T. Percepção de estudantes sobre o Parque Ecológico do Tietê, São Paulo-SP. Dissertação (Mestrado em Ciência Ambiental), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

TORRES, D. F.; OLIVEIRA, E. S. Percepção Ambiental: instrumento para a educação ambiental em unidades de conservação. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 21, p. 227-235, 2008. Disponível em: < http://www.seer.furg.br/remea/ article/view/3046/1725>. Acesso em: 7 nov. 2012.

TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007.

VALENTIN, L.; SANTANA, L. C. Concepções e práticas de educação ambiental de professores de uma escola pública. Revista Ciência & Educação, v. 16, n. 2, p. 387-399, 2010.

Published

2022-04-28

How to Cite

Goulart, M. F., Pinto, N. C., & Cota, L. C. (2022). Environmental perception, local knowledge and environmental education practices by teacher from urban and rural areas from Diamantina-MG. evista Espinhaço, 3(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.3964932

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)