Space, population and economics: from prominent subspaces to the pressing public transportation

Authors

  • Ralfo Matos
  • Rodrigo Nunes Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.3964967

Keywords:

population, public transportation, labor market

Abstract

The paper presents the big Census figures about matters which afflict great part of the Brazilian population. The study shows a significant and general unemployment reduction in the country, with a formal employment proportion growth, followed by
a relative fall of São Paulo labor force participation in national formal occupation, salaries and the VAF, what has motivated the investigations of social and spatial impacts of this economic deconcentration process throughout the medium-size Brazilian cities.
It is observed that in those cities the displacement time spent on the home-job way is relatively smaller, and so we have estimated the additional payment values if the forced costs of this displacement were to be remunerated by the mean income value. Results
show a contrast between the two prominent spaces (São Paulo Metropolitan Area and medium-size cities) and bring up the urgency of a high-quality public transportation in all current Brazilian main cities.

References

ANDRADE, T. A.; SERRA, R. V. I recente desempenho das cidades médias no crescimento populacional urbano brasileiro. Revista brasileira de estudos de população, v. 116, n. 1-2, p. 19-42, 1999.

CANO, W. Ensaios sobre a crise urbana do Brasil. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

CARVALHO, C. H.; PEREIRA, R. H. M. Gastos das famílias brasileiras com transporte urbano público e privado no Brasil: uma análise do POF 2003 e 2009. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica e Aplicada, 2012.

CORRÊA, R. L. Construindo o conceito de cidade média. Ensaio apresentado ao departamento de Geografia da UFRJ. Rio de Janeiro, 2006.

COSTA, E. M. Cidades médias: contributos para a sua definição. Revista Finisterra, ano XXXVII, n. 74, p. 101-128, 2002.

DINIZ, C. C. Desenvolvimento poligonal no Brasil: nem desconcentração, nem contínua polarização. Nova Economia, v. 31, n. 11, p. 35-64, 1993.

FARIA, V. O sistema urbano brasileiro: um resumo das características e tendências recentes. Estudos Cebrap, n. 18, p. 91-115, 1976.

FERREIRA, R. N.; MATOS, R. A dinâmica do emprego formal no Brasil da década de 1990 e as tendências de reestruturação social. In: Anais do XI encontro nacional da AMPUR, Salvador, 2005.

GEIGER, P. P. Evolução da rede urbana brasileira. Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, 1963.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Regiões de influência das cidades – REGIC, Revisão atualizada do estudo da divisão do Brasil em regiões funcionais urbanas. Rio de Janeiro, 1987.

MATOS, R. Espacialidades em rede: População, urbanização e migração no Brasil contemporâneo. Belo Horizonte: C/Arte Editora, 2005.

MATOS, R. Periferias de grandes cidades e movimentos populacionais. Caderno Metrópole, n. 13, p. 71-105, 2005.

MATOS, R. Questões teóricas acerca dos processos de concentração e desconcentração da população no espaço. Revista brasileira de estudos populacionais, v. 12, n. 1-2, p. 35-58, 1995.

RAMOS, E. F.; MATOS, R.; GARCIA, R. A. As cidades médias como nódulos de equilíbrio da rede de cidades. Revista paraense de desenvolvimento, v. 121, p. 41-63, 2011.

RANDOLPH, R. Modernização e rede urbana: Tendências das transformações no Sudeste brasileiro na década de 70. In: RIBEIRO, A. C. T.; MACHADO, D. B. P. Metropolização e rede urbana. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 1990.

SANDRONI, P. Dicionário de economia. São Paulo: Nova Cultural, 1989.

SANTOS, M. A urbanização brasileira. São Paulo: Hucitec, 1993.

Published

2014-12-10

How to Cite

Matos, R., & Ferreira, R. N. (2014). Space, population and economics: from prominent subspaces to the pressing public transportation. evista Espinhaço, 3(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.3964967

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)